Vi presenter: Pia Murto, kulturproducent

Sedan 2021 har Pia Murto arbetat deltid som kulturproducent vid Regional danscentret i Österbotten. Trots att hon snart kommer att byta jobb har vi tid att lära känna henne och hennes arbete lite bättre med hjälp av 5+1-frågan.

  1. Vem är du?
    Jag är Pia, en kulturproducent, enbarnsmor, som flyttat från Valkeakoski till Vasa och har kronisk resfeber

  2. Vad har du för bakgrund som producent/inom kultursektorn?
    Jag blev utexaminerad som kulturproducent med inriktning på medieproduktion, från SeAMK i 2015. Under mina utbytesstudier studerade jag också evenemangsproduktion, senare också att webbdesign och kommunikation genom kurser på öppna universitet och yrkeshögskolor. Min bakgrund är starkt inom media- och filmsektorn, jag har arbetat i olika kort- och långfilmsproduktioner, oftast som producent eller regiassistent. Mitt andra jobb är som verksamhetsledare för Filmcentrum Botnia.

  3. Vilka är dina favoritstunder som producent?
    Det bästa med att vara producent är att se hur projekt kommer till liv, oavsett om det är en dansföreställning, en film eller en kurs som man organiserat. När veckors eller månaders arbete kulminerar i att den efterlängtade dagen äntligen kommer, och det finns inget annat att göra förutom att se hur ens arbete blir verklighet. Och bara följa med flowet. Jag älskar också mångsidigheten i rollen som producent – du måste vara redo för nästan vad som helst, allt från att bygga en scen till att kasta dig in i rollen som en extempore -presentatör.

  4. Vilka uppgifter har en kulturproducent på Regionala danscentret?
    Producentrollen i de regionala danscentren varierar från region till region, men vid Regionala danscentret i Österbotten omfattar mitt arbete, förutom kommunikation och marknadsföring, också projektledning och evenemangsproduktion. Detta kan innefatta: schemaläggning; bokning av utrymmen; intern kommunikation och kartläggning av arbetsgruppens behov; ordna till exempel teknik, göra inköp, och vid tidpunkten för själva evenemanget är jag redo att fungera som roudare, chaufför, bud och i allmänhet ta hand om konstnärerna. Dessutom omfattar mitt arbete planering och genomförande av olika projekt och till exempel kurser tillsammans med verksamhetsledaren.


  5. Vilka är de viktigaste egenskaperna hos en kulturproducent enligt dig?
    Flexibilitet, en förmåga att lösa problem snabbt, liksom beredskapen att vidta åtgärder. En kulturproducent behöver goda projektledningskunskaper: hen måste kunna se helheten och fokusera på att saker framskrider så att de önskade resultaten uppnås fast man möter utmaningar. En känsla för att värdesätta och stödja andras arbete och konst är också avgörande – en kulturproducents roll är inte att agera som kritiker, eller att vara en kurator för andras verk (om det inte specifikt begärs) eller att komma med en konstnärlig input, utan att skapa möjligheter och en grund för konstnärer att uttrycka sig och synliggöra sina verk.

  6. Vilket är din bästa dansminne?
    Min historia i dans börjar redan i barndomen, när jag lärde mig balett, stepp och jazz inom grundläggande konstundervisningen i Valkeakoski. Förstås var föreställningarna och att få använda tåspetsskor en stor sak på den tiden. När jag var äldre återvände jag till nutidsdansen och jazzdansen som en hobby. Eftersom min bakgrund är inom klassisk balett var Nötknäpparen på Mariinskijteatern, för många år sedan, mycket imponerande, och fick den inre lilla flickan i mig att skratta av glädje och beundran. 
    Nu, tack vare att jag arbetar på regionala danscentret, har jag lärt bättre känna danskonstverk och på ett djupare plan: ett av de mest minnesvärda nutidsdans-ögonblicken var i och med The Days, då jag för första gången rördes till tårar under en live-föreställning. Jag visste att dans kunde djupt beröra åskådaren genom icke-verbala kommunikationen, men jag förstod inte helt vad det betydde förrän jag upplevde det själv. Det är en verkligen renande känsla att kunna låta tankar, upplevelser och minnen flöda in i det arbete man ser på, att betrakta den från ett utomstående perspektiv ett tag och att släppa en överdriven analys – efter en känslomässig storm känner du dig trött men lugn. Jag känner mig lyckligt lottad som får jobba med en så fin konstform och fina människor.

Är du intresserad av att få jobba som producent vid Regional danscentret  i Österbotten? Vi öppnar sökningen snart, följ våra sociala medier!