Esittelyssä: Pia Murto, kulttuurituottaja

Pohjanmaan tanssin aluekeskuksella on työskennellyt vuodesta 2021 osa-aikaisena kulttuurituottajana Pia Murto. Vaikka Pia siirtyy toisiin tehtäviin piakkoin ehdimme kuitenkin tutustumaan häneen ja hänen työhönsä hiukan paremmin 5 + 1:n kysymyksen avulla.

  1. Kuka olet? 
    Olen Pia, Vaasaan Valkeakoskelta kulkeutunut kroonisesta matkakuumeesta kärsivä yhden lapsen äiti ja kulttuurituottaja.

  1. Millainen tausta sinulla on tuottajana / kulttuurialalta?

Valmistuin SeAMK:lta kulttuurituottajaksi mediatuotannon puolelta 2015. Olen kuitenkin mm. vaihto-opiskelun aikana opiskellut myös tapahtumatuotantoa sekä myöhemmin nettisivujen rakentamista ja viestintää avoimien yliopistojen ja ammattikorkeiden kautta. Taustani on vahvasti media- ja elokuvapuolelta, olen työskennellyt erilaisissa tuotannoissa niin lyhyiden kuin pitkien elokuvienkin puolella yleensä joko tuottajana tai apulaisohjaajana. Toinen työpaikkani onkin Elokuvakeskus Botnialla toiminnanjohtajana.

  1. Mitkä ovat lempihetkiäsi tuottajana?  

Tuottajana toimimisessa parasta on nähdä projektin tulevan henkiin, oli se sitten tanssiesitys, elokuva tai vaikkapa koulutus jonka on järjestänyt. Kun viikkojen tai kuukausien työ huipentuu siihen, että odotettu päivä viimein koittaa eikä enää ole muuta tehtävissä kuin katsoa miten kaikki tehty työ realisoituu ja kulkea vain asettamansa virran mukana. Rakastan myös tuottajan roolin monipuolisuutta – pitää olla valmis oikeastaan ihan mihin vain, niin lavan rakentamiseen kuin ex tempore- juontajan rooliin heittäytymiseen. 

  1. Mitä tanssin aluekeskuksen kulttuurituottajan tehtäviin kuuluu? 

Tuottajan rooli tanssin aluekeskuksissa vaihtelee alueesta toiseen, mutta Pohjanmaan tanssin aluekeskuksella töihini kuuluu viestinnän ja markkinoinnin lisäksi projektinhallintaa ja tapahtumatuotantoa: tarvittaessa hoidan aikataulutukset, tilojen varaukset, työryhmän sisäisen viestinnän ja tarvekartoituksen sekä tarpeisiin vastaamisen esimerkiksi tekniikan osalta, materiaalien hankinnan ja olen itse tapahtuman aikaan valmiina toimimaan roudarina, kuskina, lähettinä ja vastaamaan yleisesti taiteilijoiden tarpeisiin. Lisäksi töihini kuuluu erilaisten hankkeiden, projektien ja vaikkapa koulutusten suunnittelu ja toteutus yhdessä toiminnanjohtajan kanssa. 

  1. Mitkä ovat kulttuurituottajan tärkeimmät ominaisuudet mielestäsi? 

Joustavuus, kyky ratkaista ongelmia nopeasti sekä valmius tarttua toimeen. Kulttuurituottaja tarvitsee hyvät projektinhallintataidot: pitää pystyä hahmottamaan kokonaiskuva ja keskittymään oikeiden asioiden eteenpäinvientiin jotta haluttu lopputulos voidaan saavuttaa haasteista huolimatta. Myös herkkyys arvostaa ja tukea toisten työtä ja taidetta on olennaista – kulttuurituottajan rooli ei ole toimia kriitikkona, kuratoida toisten työtä (ellei näin erikseen pyydetä) tai tuoda omia taiteellisia näkemyksiään työhönsä vaan luoda mahdollisuudet ja pohja taiteen tekijöille ilmaista itseään ja saada teoksensa näkyviin. 

  1. Mikä on sinun mieleenpainuvin hetki tanssin parista? 

Itselläni historia tanssin parissa alkaa lapsuudesta, kun olin Valkeakoskella taiteen perusopetuksen parissa opettelemassa balettia, steppiä  ja jazzia. Tietenkin esitykset ja kärkitossujen ansaitseminen olivat iso juttu tuohon aikaan.  Myöhemmällä iällä palasin takaisin nykytanssin ja jazzin puoleen aivan harrastemielessä. 

Koska taustani on klassisesta tanssista oli Pähkinänsärkijä – baletti Mariinski-teatterissa vuosia sitten oli todella vaikuttava, ja sai sisäisen pikkutyttöni kikattamaan ilosta ja ihailusta. Nyttemmin, kiitos tanssin aluekeskuksella työskentelyn, olen päässyt tutustumaan tanssitaiteen teoksiin paljon enemmän ja syvemmällä tasolla kuin aiemmin: yhtenä mieleenpainuvimmista hetkistä nykytanssin kohdalla tuli The Days – teoksen kohdalla, kun herkistyin ensimmäistä kertaa kyyneliin asti livenä nähdyn tanssitaiteen parissa. Tiesin tanssin voivan liikuttaa sanattomalla viestinnällä jotain hyvin syvällä katsojassa, mutta en täysin ymmärtänyt mitä se tarkoittaa kunnes itse koin sen. On todella katarttinen tunne voida antaa ajatusten, kokemusten ja muistojen soljua osaksi katsomaansa teosta, katsoa niitä hetken aikaa ulkopuolelta ja päästää irti liiallisesta analysoinnista – tunnemyrskyn jälkeen olo on väsynyt mutta seesteinen. Olen todella onnekas, että olen päässyt näin hienon taidelajin ja ihmisten pariin työskentelemään. 


Kiinnostuitko mahdollisuudesta työskennellä tuottajana Pohjanmaan tanssin aluekeskuksella? Avaamme haun pian, seuraa someamme!