Liikkeen seuraajat -juttusarja nostaa esiin tanssitaiteen parissa työskenteleviä ammattilaisia kunkin tanssin aluekeskuksen piiristä tanssin aluekeskusverkoston 20-vuotisjuhlan kunniaksi.
Haastattelimme sarjan neljänteen osaan monitaiteellista Black Box Genesis-taiteilijaduoa Maalahdesta Pohjanmaalta. Black Box Genesis (lue lisää täällä) on kahden taiteilijan, Valentina Gelainin ja Bekim Hasajn nimi ja identiteetti yhteiselle taiteelliselle työlle. Molemmat toimivat taiteilijoina myös itsenäisesti.
Black Box Genesis työskentelee monimenetelmällisesti visuaalisten taiteiden –valokuvan, maalaustaiteen ja muotoilun – saralla. Nimi syntyi alun perin pandemian aikana yhteistyön ja studiotilan ympärille, joka perustettiin paitsi heille itselleen, myös alustaksi muille taiteilijoille, ihmisten tapaamiselle ja tapahtumille.
Vaikka studiotilaa ei sellaisenaan enää ole, Black Box Genesis jäi nimenä merkitsemään parin yhteistä taiteellista työtä.
Tanssi vei mennessään – autolla
Gelain ja Hasaj ovat olleet mukana Pohjanmaan tanssin aluekeskuksen toiminnassa vuosien ajan pääasiassa teosten valokuvauksen näkökulmasta. He ovat tuttuja vieraita tanssin aluekeskukselle myös tanssitaiteen kokijoina, ja on heidät tavattu muun muassa käyttämässä poraa erään vierailuteoksen lavanpurkamisen tiimoilta. Tutuiksi ovat vuosien varrella tulleet siis eri tanssitaiteen muodot kuin tanssitaiteen tekemisen prosessitkin.
– Olen nähnyt nuorempana Tanztheater Wuppertal Pina Bauschin teoksia, ja uskon, että jo silloin syntyi rakkauteni tanssia kohtaan, kertoo Valentina Gelain.
Pohjalaiseen tanssitaiteeseen duo tutustui Pohjanmaan tanssin aluekeskuksen entisen toiminnanjohtajan Annika Sillanderin kautta. Sillander asui Maalahdessa Art Factory Malaktassa (täällä lisää Malaktasta), jonne myös Gelain ja Hasaj päätyivät ensin residenssiin, ja lopulta pysyvämmin.
– Jaoimme Annakan kanssa autokyydit Maalahdesta Vaasaan. Ystävystyimme, tavallaan myös tanssin kanssa, sitä kautta. Malaktassa oli samaan aikaan käynnissä myös Jukka Rajalan tanssielokuvaan liittyvä projekti, jonka kautta tanssitaide tuli meille yhä tutummaksi. Itse tein niin ikään Malaktassa tuolloin muraali-projektia (lisää Mural Rural-projektista täällä), Hasaj muistelee ja jatkaa:
– Tanssista vaikuttuminen tuolloin antoi omaan maalaustyöhöni uusia tasoja. Muraalia maalatessani kiinnitin huomiota ihan eri tavalla siihen, kuinka kehoni taktiilinen aisti toimi. Keskityin siihen, miten liike eteni, kun maalasin sudilla tai ja pyyhin jälkeä kädelläni.
Gelain lisää:
– Tanssi on fyysisesti vaativaa, mutta niin voi olla myös kuvataiteen – tai minkä tahansa muunkin taiteen – tekeminen. Itse piirtäessäni tai dreijatessani, tai vaikka kivityössä erään nykyisen projektin osalta, olen fyysisesti hyvin aktiivinen. Voin jollain tavalla siis samaistua kehollisuuteen taiteen tekemisessä, ja toisaalta, käytän kehoani mielelläni. Se tuntuu luonnolliselta ja luontevalta.
Omassa taiteessaan Black Box Genesis inspiroituu juuri luonnosta ja luonnollisuudesta. Maan ja luonnon fyysisyys resonoi myös ihmisessä. Asuinpaikka Maalahtikin on maaseudulla.
Kuvaaja taiteen todistajana
Gelain ja Hasaj ovat valokuvanneet useita Pohjanmaan tanssin aluekeskuksen tuottamia tai osatuottamia teoksia.Vaikka valokuvaus on molemmille myös oman ilmaisun keino, ja yksi tärkeimpiä heidän omassa taiteellisessa tuotannossaan käyttämiä tekniikoita, tanssiteoksen valokuvaaminen ei toisaalta ole.– Kyse on enemmänkin toisen tai toisten taiteellisen ilmaisun todistamisesta ja ikään kuin raportoinnista. On osattava kunnioittaa toisen taiteilijan näkemystä omasta taiteestaan, pohtii Gelain ja lisää:
– Itselleni on myös tärkeää nähdä teos ensin. Voi silloin rauhassa suunnitella teoksen koreografian, tunnelman ja komposition välittymisen kannalta oikeat kuvakulmat. Mutta se on enemmänkin valokuvaajan ammattitaitoa eikä niinkään omaa taiteellista ilmaisuani. Ajattelen, että tämän ajatteleminen ja tiedostaminen on ennen kaikkea koreografin ja koreografian kunnioittamista.
Duo pitää hyvin mahdollisena sitä, että tulevaisuudessa tanssi ja liike nähdään osana myös heidän omien teostensa taiteellista ilmaisua ja tekniikkarepertuaaria.
– Olemme aktiivisesti keskustelleet ja ajatelleet sellaisen fyysisyyden tason lisäämistä omaan ilmaisuumme, joka ei ole mahdollista muulla tekniikalla kuin ihmisen liikkeellä tai tanssilla. Mutta miten ja koska sellainen sukellus meille uuteen ilmaisun muotoon mahdollistuu, emme vielä tiedä, Black Box Genesiksen taiteilijaduo pohtii.
Tällä hetkellä Black Box Genesiksen interaktiivinen ja auditiivinen installaatio ”The Shell Cracked” ja siihen liittyvä näyttelykonsepti kiertää gallerioita. Monitaiteellisella duolla on kuitenkin käynnissä lukuisia muitakin projekteja, joista voi lukea lisää Black Box Genesiksen verkkosivuilla.
Kuva: Valentina Gelain; Ailish Maherin teoksesta “All This Silent Space”